خط‌مشی / Policy

کتابخانه مرکز آموزشی درمانی توحید سنندج با همکاری متخصصان و پژوهشگران علاقه‌مند تلاش می‌کند تا با بکارگیری حداکثر سرمایه و توان خود، بهترین و باکیفیت ترین خدمات درمانی و مراقبتی را برای بیماران فراهم کند و موقعیت‌های آموزشی مناسب به دست آمده را به فرصت‌های آموزشی پایدار تبدیل نماید. خط‌مشی کتابخانه سندی  است که به بسیاری از پرسش های مدیریتی کتابدار در بلندمدت و کوتاه‌مدت پاسخ می‌دهد؛ لذا مدیر کتابخانه می‌تواند پاسخ‌های روشنی را در بسیاری از موقعیت‌های انتخاب از خط‌مشی به دست آورد.
    اهداف‌ و خط‌مشی هر کتابخانه دانشگاهی باید در راستای اهداف‌ و برنامه‌های سازمان متبوع خود باشد؛ از این رو خط‌مشی کتابخانه بیمارستان توحید نیز به منظور تبیین معیارها و اهداف مجموعه‌سازی، سازماندهی منابع، ایجاد خدمات لازم برای تامین نیازها تدوین شده است. بدین ترتیب کتابخانه می‌تواند با وجود تغییرات در مدیریت و نیروی انسانی کتابخانه و سازمان متبوع، با چشم‌اندازی مناسب و مدون به روند پیشرفت و تحول خود با اتکای بر این خط مشی ادامه داده و از نفوذ سلیقه‌ها و دیدگاه‌های غیراصولی در امور کتابخانه جلوگیری کند.
    علی‌رغم محدودیت‌ها و موانع حاکم بر کتابخانه‌ها سعی شده وضعیت و امکانات کتابخانه بیمارستان با استانداردهای لازم و موجود نزدیک باشد و مسئولین امر با در نظر گرفتن این معیارها روندی روبه رشد را برای کتابخانه فراهم آورند.

رسالت و اهداف

کتابخانه بیمارستان توحید به عنوان کتابخانه‌ای دانشگاهی در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های آموزشی، پژوهشی و درمانی دانشگاه با بهره‌گیری از حمایت‌های مدیریت بیمارستان و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه به ارائه خدمات کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی می پردازد. کتابخانه وظیفه دارد نسبت به شناسایی و تأمین نیازهای جامعه استفاده کننده خود و ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه، تلاش نموده و با توسعه و استانداردسازی خدمات و امکانات خود، بستر و محیط مناسب را برای کاربران فراهم آورد. همچنین کتابخانه توحید وظیفه خود می‌داند که موجبات‌ پیشرفت علمی، و آموزشی دانشگاه را فراهم آورده و از تلاش‌ها و برنامه‌های دانشگاه در زمینه ارتقای فرهنگ سلامت جامعه حمایت کند. لذا کتابخانه بیمارستان توحید مصمم است با تعالی امکانات و خدمات خود و با ایجاد محیطی مناسب، ضمن توسعه خدمات به کاربران و جلب رضایت آنان، روند بهبود مستمر خدمات و امکانات کتابخانه را تحقق بخشیده و به عنوان یکی از فعال‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی در زمینه بیماری‌های داخلی و سایر موضوعات وابسته در سطح استان طرح گردد.

مجموعه‌سازی

کتابخانه بیمارستان توحید، دانشگاهی بوده و با توجه به اینکه بیمارستان توحید سانتر بیماریهای داخلی استان کردستان محسوب می‌شود، لازم است موضوعات حوزه بیماری‌های داخلی را به عنوان معیار انتخاب منابع و در مجموعه خود تحت پوشش قرار دهد. یکی از واحدهای مجموعه کتابخانه، که با هدف کمک به درمان بیماران داخلی تهیه شده، اهداف زیر را درنظر دارد:
1. آشنایی با نقش مؤثر بیمار در روند درمان خود.
2. کمک به تسریع روند درمان بیماران.
3. افزایش بهداشت روانی و سلامت روحی بیماران.
4. بهبود کیفیت آموزش به بیمار و توانبخشی بیماران.
5. بالا بردن توان رویارویی بیمار با مشکلات.
6. استمرار سلامت بیمار پس از بهبودی و ترخیص از بیمارستان.
تأمین منابع ویژه بیماران بر عهده کتابخانه بیمارستان بوده و انتخاب و گردآوری مجموعه آن باید برمبنای اهداف زیر تهیه گردد:
1. کتاب درمانی
2. توانبخشی و کاردرمانی
3. آموزش به بیمار

جامعه استفاده‌کنندگان از کتابخانه

همه افرادی که در چارچوب آیین‌نامه مصوب کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان مجاز به دریافت خدمات هستند، جامعه استفاده‌کننده کتابخانه بیمارستان توحید شمرده می‌شوند. این جامعه عبارتند از:
1. کادر درمانی (شامل پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان) بیمارستان و دانشگاه
2. اعضای هیات علمی پایه و بالینی دانشگاه
3. دانشجویان دانشگاه
4. کارکنان و کارمندان بیمارستان

سفارش و گردآوری منابع

مسئولیت اصلی انتخاب و تهیه منابع، با مسئول کتابخانه بوده و نظارت بر فرآیند مجموعه‌سازی و ارزیابی سفارشات کتابخانه را نیز بر عهده خواهد داشت. در روند سفارش و گردآوری منابع لازم است میان تعداد منابع و موضوعات کتابخانه تعادل وجود داشته باشد. در این راستا پیشنهادات و سفارشات اساتید، دانشجویان و کارکنان واحد مربوطه جمع‌آوری گردیده و در روند تهیه منابع چاپی و الکترونیک در اختیار کتابخانه مرکزی قرار می‌گیرد.


خدمات عمومی کتابخانه

کتابخانه با بکارگیری سیستم قفسه باز و نرم‌افزار کتابخانه‌ای (DiGiLib) امکان سهولت بازیابی و دسترسی به منابع را فراهم آورده و مجموعه کتب تخصصی و پزشکی براساس نظام رده بندی NLM سازماندهی و بازیابی می‌شوند.
     جامعه استفاده کننده از کتابخانه می‌توانند بصورت رایگان از خدمات الکترونیک، منابع اطلاعاتی و سمعی بصری  استفاده کنند. کتابخانه بیمارستان در چارچوب مقررات و پیشبرد امور کاری منطبق با وظایف محوله، موظف به پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی جامعه استفاده کننده است.
     با توسعه خدمات اطلاع‌رسانی از طریق اینترنت و جهانی شدن اطلاعات ضرورت پرداختن به خدمات الکترونیک و اینترنتی از سوی کتابخانه‌ها امری شایسته و ضروری است. کتابخانه در راستای توسعه خدمات الکترونیک خود و گسترش  SDI لازم است ارائه خدمات مرجع اینترنتی به کاربران و نیز  توجه به نیازهای اساسی کاربران در وب سایت کتابخانه را مد نظر قرار دهد. همچنین جهت‌گیری به سوی ایجاد کتابخانه الکترونیکی و منابع دیجیتالی برای در دسترس قرار دادن این منابع از طریق وب سایت کتابخانه را فراهم نماید. آموزش کاربران از طریق اینترنت و قراردادن مطالب آموزشی مورد نیاز جامعه استفاده کنندگان در وب سایت کتابخانه امری ضروری است؛ چون بوضوح موجب صرفه‌جویی در وقت کاربران و ارتقای سطح سواد اطلاعاتی آنها می‌گردد. در طراحی وب‌سایت کتابخانه، جستجوی ساده و پیشرفته در اطلاعات کتابشناختی و منابع دیجیتال موجود در کتابخانه نباید نیازی به ثبت نام باشد و دسترسی آزاد و رایگان به منابع برای عموم کاربران درنظر گرفته شود.
    مسئول کتابخانه باید نسبت به ارزیابی و سنجش میزان استفاده، رضایتمندی و نیازهای کاربران اقدام نموده و به ارائه راه‌کارهای عملی برای توسعه محتوا و امکانات وب‌سایت بپردازد. همچنین باید به نگهداری و روزآمدی نرم‌افزارها و سخت افزارهایی که وب سایت کتابخانه را حمایت می کنند توجه نماید و نکات ایمنی  را برای جلوگیری از آسیب‌ها و سوء‌استفاده‌های احتمالی رعایت نماید.  توجه به توسعه آینده سایت و نیز ایجاد بسترها و فرآیندهای جدیدی برای برنامه ها و اهداف استراتژیک از انتظارات قابل توجه در قبال وب‌سایت کتابخانه است. این انتظارات باید با آموزش مهارت و سواد اطلاعاتی به کاربران، به منظور توانمندسازی آنها و توسعه جامعه اطلاعاتی، در برنامه توسعه خدمات کتابخانه درنظرگرفته شود.

امانت دادن کتاب

پویایی و کارآمدی هر کتابخانه مستلزم ارائه خدمات مناسب به مراجعین بوده و از سوی دیگر هویت هر کتابخانه نزد کاربران با ارائه خدمات آن شناخته می‌شود و مشخصاً بیشترین تبلور این خدمات نیز در بخش امانت کتابخانه است. لذا کتابخانه بر خود لازم می‌داند که با پرهیز از اعمال سلیقه شخصی و تبعیض در سیستم امانت خود، در جهت بهبود و سهولت سرویس‌دهی در میز امانت تلاش نموده و با پیگیری منظم دیرکردها و نیز کامپیوتری نمودن میز امانات، این امکان را فراهم آورد. همچنین کتابخانه با تهیه آمارهای لازم از میز امانات، بر روند پیشرفتها و کمبودها آگاهی یافته و نسبت به افزایش ضریب امانت و اعضای فعال کتابخانه اقدام نماید.

اهدای کتاب به کتابخانه

منابعی اهدایی به کتابخانه جزو منابع کتابخانه به شمار می‌روند از آن پس  اهداکننده نمی‌تواند هیچ شرط یا محدودیتی را در حین اهدای منابع به کتابخانه تحمیل نماید. همچنین کتابخانه می‌تواند منابعی را که برای مجموعه لازم و مفید نیست، نپذیرد یا از مجموعه کتابخانه خارج و وجین کند. بدیهی است کتابخانه صرفاً آن دسته از منابعی را می‌پذیرد که مشخصاً در چارچوب خط‌مشی انتخاب و مجموعه‌سازی کتابخانه باشد.

نشریات

تهیه و سفارش نشریات الکترونیکی به عهده معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه است. در این راستا کتابخانه با دسترسی به سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه و پایگاههای اطلاعاتی آن، این امکان را خواهد داشت تا با دراختیار گذاشتن فضا، رایانه و شبکه WIFI بصورت رایگان بستری مناسب برای فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی کاربران ایجاد نماید.

همکاری بین کتابخانه‌ای در حوزه دانشگاه

نظر به اینکه همکاری بین کتابخانه‌ای یکی از راه‌های توسعه خدمات به مراجعین است، کتابخانه باید از این طریق منابع مورد نیاز جامعه استفاده کننده خود را در تأمین نیازهای اطلاعاتی و منابع چاپی یاری نماید. هر نوع همکاری با مؤسسات و کتابخانه‌های خارج از سازمان باید براساس نیازهای جامعه استفاده‌کنندگان کتابخانه درنظرگرفته شده و نوع همکاری یکسویه نباشد. همچنین اخذ قرارداد همکاری با مؤسسات و کتابخانه‌های خارج از سازمان باید همسو با سیاست‌ها و منافع سازمان بوده و محتوای قرارداد نباید بار مالی غیرمتعارف برای سازمان ایجاد نماید. کتابخانه در زمینه همکاری‌های پژوهشی، خدمات الکترونیک، سازماندهی اطلاعات و منابع، خدمات مرجع اینترنتی، اشتراک منابع و بانکهای اطلاعاتی، تابع برنامه‌ها و تصمیمات معاونت تحقیقات و فناوری اطلاعات دانشگاه خواهد بود. 

فرم‌ها و فرآیندها / Forms & Processing 

»»» فرآیند عضویت در کتابخانه
»»» فرم نظرسنجی از کتابخانه
»»» فرآیند امانت دادن کتابخانه

»»» فرآیند فهرست‌نویسی
سامانه های دانشگاه